Hagyják-e a fiúkat, hogy eléggé fiúsak legyenek?

Manapság gyakran hallani, hogy a fiúk és a lányok között „nincsenek is különbségek”. Ha ez igaz lenne, akkor miért teljesítenek teljesen másképp az iskolában? Mik lehetnek a fiúk és lányok közötti különbségek valódi okai?

Hollandiában új kampány indult, mely arra próbálja felhívni az emberek figyelmét, hogy a fiúk és a lányok ugyan egyenlőek, de nem ugyanolyanok. A kampány neve a következő: „Hagyod-e, hogy a fiad elég fiús legyen?”

A fiúk rosszabb tanulási eredményei

Azon kutatási eredmények szerint – amelyekre a kampányban is hivatkoznak – a fiúk oktatásban nyújtott teljesítménye csökken. Mindezt a következőkből tudjuk:

1. a fiúk háromszor több rossz visszajelzést kapnak, mint a lányok;

2. a lányokat gyakrabban biztatják, hogy felsősoktatásba jelentkezzenek;

3. az oktatási nehézségekkel küszködők számára fenntartott tanintézetekben háromszor annyi fiú van, mint lány;

4. a szülők 44%-a szerint fiaiak rosszabbul teljesítenek, mint a lányok;

5. a szülők 45%-a elfogadja az állítást, hogy a fiúk fiús viselkedését elnyomja a jelenlegi társadalom;

6. a fiúk négyszer nagyobb eséllyel lesznek figyelemzavarosak és hiperaktívak, mint a lányok, és ötször több fiút kezelnek ez okból, mint lányt;

7. a szülők 56%-a úgy gondolja, hogy fiuk nem kap elég mozgási lehetőséget, és így nem fejlődik kellőképpen;

8. a szülők 76%-a úgy hiszi, hogy az iménti problémára több figyelmet kellene fordítani;

9. a szakértők szerint, ha a fiúkat korlátozzuk a fiús viselkedésben, tevékenységben, akkor érdektelenek lesznek, kevésbé koncentrálnak és a teljesítményük is csökken.

A fenti eredmények okán a holland szervezet a következő szöveggel indított kampányt:

„A fiúk és a lányok egyenlőek, de nem ugyanolyanok. A fiúk próbálkozások és felfedezések útján tanulnak, veszélyvállalással és tettekkel. Úgy néz ki, az utóbbi években ezt nem értékeljük. Félünk, hogy el fognak esni, hogy megütik magukat, és szakadt nadrágban jönnek haza. Elvárjuk, hogy viselkedjenek jól, hogy csendesek legyenek, hallgassanak. De ha túlságosan korlátozzuk a fiúkat, akkor a fejlődésüket is korlátozzuk (…) Mindenkinek, aki részt vesz a nevelésükben, feltesszük a kérdést: hagyják, hogy a fiúk eléggé fiúsak legyenek?

Miben mások a fiúk és a lányok?

Az egészet talán a következő szóval tudnánk összefoglalni: biológia. Itt arra gondolunk, hogy vannak a férfi és a női létnek is olyan megmásíthatatlan, alapvető tényezői, amelyek nem a „társadalmi nevelés” eredményei, ahogyan azt ma sokan állítják. Egy férfi sosem fog gyereket szülni, hiába „cseréli ki a nemét”.

Nem kell biológiaórát tartanunk, hogy néhány alapvető igazságot itt felsoroljuk. Kezdjük azzal, hogy a férfiagyat úgynevezett „szisztematikus tendenciák” és „mechanikus gondolkodás” jellemezi. A bonyolult kifejezések tömör fordítása: a férfi elemezni akar, felfedezni és rendszereket létrehozni.

Ezzel ellentétben a női agy „empatikus tendenciákat” mutat, azaz felismeri mások érzelmeit, és a megfelelő érzelemmel reagál. Ezek mellett a férfi és női agy konstrukcióját tekintve sem teljesen azonos, az itt leírt hatásokat okozva.

Az eltérés oka, hogy az emberiség korai napjaiban a férfiak találták fel a szerszámokat, indultak vadászni, míg a nők az anyai feladatok (és nem „szerepek”) ellátása közben más képességeket igényeltek.

Jó példa a nemek egybemosásának kísérletére, hogy egyesek már fiatal kortól lányos játékokat akarnak a fiúk kezébe adni. Egy kutatás szerint azonban a fiúgyermekek mindenfajta komoly külső befolyás nélkül is ösztönösen a fiús játékok – például kisautók – felé nyúltak, a kislányok pedig a plüssállatok felé.

Mi az előremutató megoldás?

Mindebből azt a konklúziót lehet levonni, hogy a fiúk és a kislányok, noha egyenlő emberi értéket képviselnek, mégis különbözőek születésüktől fogva. A holland projektet kísérő kutatási eredmények szerint egyenesen rosszat tesz a fiúknak, ha lányokként próbáljuk meg nevelni őket.

A fiúk a kockázatokat, a veszélyeket keresik, azonban a szülők túlságosan óvják őket, így egyben korlátozzák is a gyermekeket: nem engednek nekik elég mozgásteret, a fiúk pedig így elveszítik az inspirációt, azt az egészséges veszélykeresést, amely minden fiút és férfit hajt az új csúcsok megdöntésére, új eredmények elérésére.

Mint láthattuk, a probléma nem csak hazánkban létezik, hiszen a fenti kampányt Nyugat-Európában kezdték el. A nemek keverésére, vagy éppenséggel a férfiak „férfiatlanítására” egyedül a férfias értékek felmutatása, képviselete, és a minta átadása nyújthat megoldást.

Férfivá ugyanis a valóság edzi az embert: nem a kurzusok, nem a Hollywood által elénk rakott modellek adják át a férfias értékeket. A fiúknak szükségük van férfimintára, a valós életben tapasztalható versenyre, az egymással való (értsd fiúk, ill. férfiak közötti) egészséges megmérettetésre. Csakis az ilyen próbák segíthetnek meghatározni önmagukat. A mai oktatás sajnálatos módon nem alkalmas erre, hiszen távol tartja a fiúkat az éles helyzetektől.

Mindezt magam is tapasztaltam, mikor holland pedagógusokkal volt alkalmam beszélgetni az oktatás ott követett modelljeiről. Természetesen nem akarom ezzel azt mondani, hogy külföldön általánosan „rossz” a tanítás, vagy elmaradott lenne. Viszont a benyomásom az volt, hogy a férfiasságra veszélyes dologként tekintettek, sőt ki is mondták, hogy azt „mérgezőnek” tartják. A férfias tulajdonságokra nem erényként, értékként, hanem kigyomlálandó, maradi dologként tekintettek, és összekötötték azt a nők elnyomásával. Meggyőződésük volt: nem lehetünk úgy férfias férfiak, hogy azzal egyben ne ártanánk valahogy a nőknek.

A Férfiak Klubja oldalán egyszer olvastam egy bejegyzést, ami ide illik, és amivel abszolút egyetértek, magam sem tudtam volna szebben megfogalmazni: „Mi a leghatározottabban állunk ki amellett, hogy a Férfiasság és a Férfi nem egyenlő az agresszivitással, a családon belüli erőszakkal, a bunkósággal, a mások feletti uralkodással, a hatalommániával, a pedofíliával, a molesztálással, a lustasággal, a tunyasággal, a nők megalázásával. Aki így viselkedik az nem férfias! És egyben azt gondoljuk, hogy nem kell átalakulni bárkik által mesterségesen definiált »modern« férfivá. Csak azt kell képviselni, ami örökké férfiérték volt és el kell vetni azt, ami mindig is értéktelenül rombolt. A Nőket tisztelő örök Férfiban, az értékek átörökítésében és a jövő generációk szolgálatában kiteljesedő Férfiasságban hiszünk.”

A Férfiak Klubja által szervezett Apa-Fia Körök kiváló kezdőpontot jelentenek a fiúk férfivá neveléséhez, a pozitív példa eltanulásához. Itt nem csak a férficsapatban való együttműködéssel, a generációs tapasztalatokkal és a fizikai munkával ismerkednek meg a fiúk, de megtudják, milyen férfias körben, férfinyelven beszélni, tenni, cselekedni.

Az Apa-Fia Körökről itt tudhatsz meg többet.

V. L. B.

Képek: dimitrisvetsikas1969 via Pixabay.com

tookapic via Pixabay.com

ales_kartal via Pixabay.com

Pexels via Pixabay.com

Küldés
Hozzászólások (0)
Nincsenek hozzászólások
A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez (cookie-kal) gyűjt információkat. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat / eltávolításukat. További információk