Mire tanít iskolán kívül egy tanár?

Ismerünk olyan férfitanárt, aki szigorú, de bölcs mentorként, példaképként jelen van a gyermek életében? Aki egyszerre „szilárd tölgyfa” és edzett ember: ismeri az élet nagy kérdéseit, bizalommal lehet hozzá fordulni, tudja „a dörgést”. És iskolán, tanítási időn kívül is lehet rá számítani. Léteznek ilyen tanárok, de még több kellene belőlük…

Manapság, mikor a gyerekek egy része apa nélküli, csonka családba kényszerülve indul neki az életnek, még égetőbb fontosságú lenne a férfi tanárok jelenléte. Ennek ellenére azt látjuk, hogy ma egyre kevesebb a férfipedagógus. Most nem arról a valós dologról akarok beszélni, hogy van-e kapcsolat a férfitanárok hiánya és a fiúk oktatásban való lemaradása között, hanem az iskolán, tanítási időn kívüli tevékenységek fontosságáról.

Magam is emlékszem Péter tanár úrra, aki az óra végén sem hagyott fel hivatásával. Ösztönözte a testvéreimet, akárcsak engem. Mindig felkészülten, hóna alatt a legfrissebb újsággal érkezett a terembe. Az iskola, ahova jártunk, meglehetősen szabados volt, úgyhogy Péter tanár úr mindig bátran és szinte tüntetőleg állt ki hagyományos nézeteivel: „a férfi legyen Férfi”, mondta folyton. Erősen dohányzott, így máig szinte hallom kissé halk és rekedt hangját, melyen annál nagyobb és biztosabb életigazságokat osztott meg velünk.

Péter tanár úr – akkor még „Péter bácsi” – többször meghívott magához engem és a testvéreimet. Maga három gyereket nevelt, miután feleségét korán elvesztette. Mindegyikőjükkel egyformán megértő volt, de engem különösen a legkisebb gyermeke, a fogyatékosan született ifj. Péter iránti szeretete, odaadása, és a nehézségek szilárd, kemény tűrése fogott meg Péter tanár úrban.

Ez a férfi, aki – ellentétben a közkeletű elképzelésekkel – egy valódi férfias szakmát űzött, mentor volt, példakép és nevelő. Mellette tanult az ember, nagyszerű költőkről, írókról és csodálatos műveikről, olyan férfiakról, akik tollal, de ha kellett fegyverrel is harcoltak a szabadságért. Péter tanár úr órák utáni foglalkozásai során is a férfias erényeket emelte ki a művekből. Ismerte az összes magyar szerző életét, szerelmi történeteit, bánatát és sorsát – mindent szemléletesen mondott el, beleéléssel, hangulatosan ismertetett meg velünk, hogy kötődni tudjunk a magyar irodalomhoz. Mindannyian csodáltuk őt, és a bizalmunkkal soha nem élt vissza. Biztos vagyok benne, hogy sok hozzám hasonló fiú, akit akkor oktatott, rengeteget tanult tőle, és itt most nemcsak az irodalomról beszélek, hanem azokról az emberi értékekről, amelyeket velünk és a gyermekeivel szemben tanúsított, amelyeket igyekezett átadni nekünk, a példáján keresztül – még ha legtöbbször nem is tudatosan tette, akkor is!

Nagyon sokszor megtárgyaltuk már, hogy a férfitanárok a fiúk férfivá válásában milyen fontos szerepet játszanak. Most beszéljünk arról, mit tudnak tenni a férfitanárok a diákok iskolán kívüli fejlődéséért. Mindez ugyanis nagyon fontos, és nem csak anekdoták és személyes élmények alapján tudom bizonyítani: a felmérések szerint az iskolán kívüli foglalkozásokban gyakran részt vevő diákok pozitív változásokat mutatnak önbizalom terén, a tanárral való kapcsolatuk terén, illetve jobban teljesítenek az iskolákban is. „A tanintézeteken kívüli foglalkozások növelik a diák kapcsolatát az iskolával, növelik önérzetüket és pozitívan befolyásolják szocializációs készségüket” – írja egy 2011-es tanulmány.

Egy másik, 2015-ös doktori dolgozat szerint a „tanteremnél kevéssé formális környezetben” való tanulás lehetőséget ad a diákoknak a „személyes és szociáliskészségeinek növelésére, és arra, hogy egész életükben képesek legyenek a tudást elsajátítani, ne csak diákkorukban. A tanulók iskolai teljesítményét a tantermi oktatáson kívül a tanárral való kapcsolat is nagyban befolyásolja, ezen pedig főleg az iskola utáni elfoglaltság segít.

Cikkajánló: Kell a férfi az iskolákba

Az iskolán, tanítási időn kívüli foglakozás pedig nem csak átvitt értelemben, szellemileg teszi „egészségessé” az embert: az ilyen tevékenységekben részt vevő diákok között bizonyítottan 10%-al ritkább az elhízás.

Osszatok meg saját érdekes, kedves történetet azokról a tanárjaitokról, akik iskolán, tanítási időn kívül is szerveztek foglalkozásokat nektek! Előnyötökre vált? Megváltoztatta az életeteket?

V. L. B.

Fotók: sasint via Pixabay.com

Tomasz_Mikolajczyk via Pixabay.com

chezbeate via Pixabay.com

Küldés
Hozzászólások (0)
Nincsenek hozzászólások
A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez (cookie-kal) gyűjt információkat. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat / eltávolításukat. További információk