Szitokszó a Férfi? Kockázatos a Férfiasság?

Nem volt könnyű dolgom, amikor vállaltam, hogy a férfiértékek megjelenítésén, a férfierények térnyeréséért kezdek dolgozni. Olyan világban élünk, hogy ha valaki a férfiasságról, a férfiak önbecsülésének helyreállításáról beszél, akkor összeszorul mindazok gyomra, akik erről először hallanak. Sokaknak a magazinok által beléjük sulykolt sztereotípiák jutnak eszükbe, és hímsovinizmusra gyanakodnak, melldöngetésre, nőgyűlöletre és a férfiak uralmának „visszaállítására” gondolnak. Rögtön az jut eszükbe, hogy a fősodorbeli média által a férfiaknak tulajdonított értéktelenségekért küzdünk. Az agresszióért, a kisajátításért, a kulturálatlanságért, az erőszak legalizálásáért. Őrület!

Itt tartunk. Ha az első szlogenünket olvasták, hogy „Visszaállítjuk, megőrizzük, és örökítjük a férfiasság eredeti értékeit!”, mindenre gondoltak, csak jóra nem.

Elsőként az identitásukban töretlenek, tartással rendelkezők jelezték – támogattak. Az erős férfiak, akik nem csak a munkahelyükön, hanem a magánéletben is mindennap igyekeznek legyőzni önmagukat, és keményen markolva életük kormányrúdját, értékek, elvek mentén fejlődnek, kevés szóból is értenek. Visszaigazolták, hogy évek óta aggódva figyelik az erkölcsi alapok hanyatlását, és örülnek annak, hogy végre lett egy platform, ahol konkrétan lehet tenni a folyamatok visszafordításáért. És jelzik, hajlandóak is rá! Jó hír, hogy (számunkra látható módon) ők a többség!

Ehhez képest váratlanul ért, hogy pontosan a férfiak egy része az, aki a férfiasság aktuális problémáinak említése kapcsán összerándul, behúzza a nyakát, és kis púpot ereszt. Szóval és testbeszéddel is jelzi, hogy ebből a témából csak baj lehet, jobb nem feszegetni, mert a végén még megbélyegzik, büntetés lesz belőle. Vagy esetleg szembesülnie kell számára kellemetlen, önismereti kérdésekkel. Különösen érdekes, hogy a nagyvállalatok vagy a médiacsatornák férfi vezetőinek nagy része is ezt tette. Vagy ha ott előttem nem is ezt nyilatkozta, utóbb kiderült, hogy mégiscsak ugyanezen félelmek és frusztrációk bénították abban, hogy konkrét lépéseket tegyen segítésünkre. És igen, a női cégvezetők, HR igazgatók és befolyásos személyek voltak azok, akik azonnal és nem üres ígéretekkel, hanem tettekkel biztosítottak arról, hogy a cél nemes és az egész társadalom érdekét szolgálja. És nők voltak, akik operatívan és kreatívan is rengeteget segítettek a Férfiak Klubja tevékenységének minden szakaszában.

A férfiak egy másik része agresszívan reagált. Nincs szükség a férfierények mibenlétének firtatására. És itt két hozzáállás figyelhető meg. Az egyik férfiak által képviselt véglet szerint már csak ez hiányzik. Hiszen annyi meg annyi bűnt követtek el a férfiak a nők, más népek, országok és egymás ellen, hogy más se kellene, mint hogy ez ismét megerősödjön. (Már megint megjelenik, hogy a férfiasság csakis valami bűnös, negatív, visszaszorítandó dolog lehet.) A másik véglet szerint csak azok foglalkoznak a férfiértékekkel, akik nem érzik magukat férfinak, akik önbizalom-hiányosak és minden bizonnyal potenciaproblémával küzdenek, hiszen az a férfi, aki az ágyban jól teljesít, az nem törődik ilyesmivel.

Az internet népe és ismerőseim népes köre tett arról, hogy mindezt már az elindulást követő első héten feltérképezzem. Ekkor döbbentem rá, hogy a helyzet annyira rossz, hogy valóban elértük a mélypontot. Ezért már nem csodálkoztam azon, hogy legtöbben óvtak attól, hogy a „férfiasság” szót használjam.

Arról győzködtek, hogy a „férfiasság” szó tényleg kiürült, alatta lassan mindenki csak a szexuális teljesítőképességet érti. Eltűnt minden olyan eszmei, erkölcsi háttér, ami ezt a szót mindenki által ugyanúgy értett tartalommal, értékekkel töltötte meg!

Nem is kellett nekem több, hogy meghozzam a döntést: pontosan ezért kell használni a „férfiasság” kifejezést, és a misszió részeként meg kell ezt ismét tölteni azzal a tartalommal, ami vonzóvá, kívánatossá teszi a megszerzéséért bejárandó rögös utat. A Férfivá válás útját.

Cikkajánló: Mi emeli a hímet Férfivá? Mi ad értelmet a férfilétnek?

És ugyanez vezet arra is, hogy ne az igazi, a valódi, az abszolút, a tökéletes stb. férfiasságot tűzzük napirendre. Mert lépten-nyomon azt halljuk: az igazi férfi ilyen órát hord, az abszolút férfi olyan autóval jár stb... Bármilyen jelző társítása mindig valamilyen marketingkampány céljaira használja fel a Férfit. Közben meg már senki sem tudja, hogy mikortól Férfi a férfi így egyszerűen, és mit is jelent ez a szó.

Részlet Bedő Imre Férfienergia című könyvéből

Fotók: geralt via Pixabay.com

RyanMcGuire via Pixabay.com

Matteo Staltari via Foter.com / CC BY-SA

Küldés
Hozzászólások (0)
Nincsenek hozzászólások
A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez (cookie-kal) gyűjt információkat. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat / eltávolításukat. További információk