Szorongsz, ha közönség előtt kell megszólalnod? – 5+1 tipp a sikeres nyilvános beszédhez

Sokunk életében előfordul, hogy nagy nyilvánosság előtt kell megszólalnunk, legyen ez a munkahelyen, az iskolában vagy bármilyen más helyzetben. Mások előtt megszólalni más emberek előtt nem mindenki számára egyszerű, sőt, valójában a többség számára komoly stresszt jelent. Ezért most ismertetünk néhány ötletet, melyek segíthetnek abban, hogy könnyebben menjen a nyilvános beszéd, sőt akár még kedvet is kapj hozzá!

Egy zsúfolt terem előtt beszélni – ez nem megy könnyen mindenkinek. Vannak, akik úgy érzik, mi sem egyszerűbb ennél, és akkor vannak igazán elemükben, amikor minden figyelem rájuk irányul. Mások számára viszont ez maga a „nagyhalál”, lebénulnak, csak motyogni képesek, kiveri őket a hideg veríték. (Felmérések szerint a két dolog, amitől az emberek általában a legjobban félnek a halál, illetve a nyilvános megszégyenülés.) Ennek a néhány tippnek a segítségével csökkenteni lehet a belső félelmet, ami ilyenkor úrrá lesz az emberen.

1. Ügyeljünk a ritmusra!

Tartsunk a beszédünkben szünetet, figyeljünk a lélegzésre! Néha a stressz hatására a szokásosnál gyorsabban beszélünk, és ebben az esetben könnyebb elveszíteni a fonalat. Bánjunk nyugodtan nagyvonalúan az idővel, és ha azt érezzük, keresnünk kell a szavakat, ahelyett, hogy „ő-znénk”, tartsunk nyugodtan csendes pillanatokat.

2. Készülj fel alaposan a témából!

Ha előre megírt szöveget mondunk fel, a beszéd előtt gyakoroljuk be alaposan, és merüljünk el a témában amennyire csak lehetséges. A nyilvánosság előtti megszólalás aranyszabálya az, hogy teljes mértékben kontrolláljuk a rendelkezésünkre álló eszközöket és legyünk jól felkészültek. Mert ez – amellett, hogy „lejön” a hallgatóságunk számára – nagyobb hitelességet kölcsönöz a mondandónknak, amitől megnő az önbizalmunk is.

3. Figyeljük meg, mások mit csinálnak jól!

Figyeljük meg alaposan, akár az interneten, akár élőben, hogy a tapasztalt, jó szónokok mit csinálnak, hogyan beszélnek. Nézzük meg alaposan, milyen helyzetben mit tesznek, például amikor elveszítik a fonalat, és akár le is utánozhatjuk őket, mert ilyenkor akár a legkisebb ismerős mozdulat is a segítségünkre lehet. Továbbá, ha vannak olyanok körülöttünk, akik nem félnek a nyilvánosság előtt megszólalni, ne habozzunk megkérdezni őket!

4. Használjuk az egész testünket!

Igaz, hogy az emberek főleg a szavainkra fognak koncentrálni, de könnyebb lesz az üzenet átadni, ha dinamikusak vagyunk. Ne féljünk mozogni, és gesztusokkal is igyekezzünk kísérni mondandónkat. Minél jobban töltsük ki a rendelkezésünkre álló teret! És ügyeljünk a testbeszédre is, ez sokat elárul az idegességünkről.

5. Rögzítsd a beszéded, vagy még jobb, ha videóra veszed!

Igen, tudjuk, senki sem szereti videón viszontlátni önmagát, és a teljesítményét értékelni, de ez olyan értékes segítség lehet, amiből kiderül, mit csinálunk rosszul, hol kellene javítani, miből volt túl sok vagy éppen túl kevés, de az is nyilvánvalóvá lesz, mit végeztünk jól. A hidegfejű, racionális elemzés hatására megjavul az előadói stílusunk és magabiztosabbak leszünk.

+ 1

De ami a legfontosabb, ne felejtsünk el bízni magunkban, és figyeljünk oda a megfelelő légzésre! Ez triviálisnak tűnhet, pedig nem az. Ha rossz a légzésünk, az agyunk oxigénhiányt érzékel, és pánik lesz úrrá rajtunk. Ha beszéd közben azt érezzük, kezd eluralkodni rajtunk a pánik, tartsunk egy kis szünetet, vegyünk egy jó mély levegőt, és amennyire lehet, mozduljunk ki a felvett pozíciónkból. Az agyunk így azt az üzenetet kapja, hogy minden rendben, van elég levegő, urai vagyunk a helyzetnek és ettől lenyugszunk.

Neo

Fotók: Vintage photo created by jannoon028 - www.freepik.com

Business photo created by rawpixel.com - www.freepik.com

Business photo created by pressfoto - www.freepik.com

Küldés
Hozzászólások (0)
Nincsenek hozzászólások
A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez (cookie-kal) gyűjt információkat. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat / eltávolításukat. További információk