Dél-Korea lenyomta Hollywoodot – Ezért zseniális az idei Oscar-nyertes film

Ez egy nagyon kortárs és egyetemes történet, a posztmodern gondolkodás tűpontos kritikájával a közösségi média uralta világban. Röviden: egy remekmű. Meglepő, hogy ezt Hollywoodban is észrevették.

Egy ideje már egyre kevésbé hoz lázba az Oscar gála. Sőt, kifejezetten ellenérzést kelt bennem, amikor a világ túlnyomó többsége számára elképzelhetetlen jólétben és gazdagságban tengődő sztárok arra használják fel a díjat, hogy kioktassák az embereket, hogyan is kellene etikusan élniük. (Ricky Gervais angol humorista szóvá is tette ezt a legutolsó Golden Globe díjátadón.) És a nyertes filmek évek óta nem okoznak igazi meglepetést. Nem arról van szó, hogy előre tudnánk, melyik film fog nyerni, hanem ismerjük az ideológiát, amelynek alapján a nyertes filmet ki fogják választani. És évek hosszú során keresztül nem is kellett csalatkoznunk. 2020 azonban más, amire fel is kaptuk a fejünket. Először is ez az első alkalom, hogy egy nem angol nyelvű film nyeri el a Legjobb film díját. Bong Joon-ho koreai rendező Élősködők című filmje ezen kívül elnyerte még a Legjobb rendezőnek, a Legjobb idegen nyelvű filmnek és Legjobb eredeti forgatókönyvnek járó díjat.

Kim Ki-taek és felesége, valamint fiuk és lányuk egy alagsori lakásban élnek szegénységben. Mind munkanélküliek, és rosszul fizetett alkalmi munkákból tartják fenn magukat. Ám ez egy csapásra megváltozik, amikor a fiú, Ki-woo, magasan képzett oktatónak kiadva magát magánórákat ad a gazdag Park család lányának. A Kim család pedig szép lassan betüremkedik a jómódú Park család életébe.

A dél-koreai mozi kétségtelen az aranykorát éli. Az olyan rendezők, mint Hong Sang-soo (a „koreai Woody Allen”), Kogonada (Columbus), Park Chan-wook (Vonzások) vagy Lee Chang-Dong (Poézis – Mégis szép az élet) ma már világhírűek.

Az Élősködő rendezője, Bong Joon-ho sem ezzel a filmjével hívta fel magára először a figyelmet. 2003-ban ő rendezte A halál jelét, amelyet az egyik legjobb dél-koreai filmként emlegetnek. Azóta a nemzetközi piacon olyan eredeti filmekben társprodukciót készített, mint A gazdatest (2006), a Snowpiercer – Túlélők viadala (2013) vagy az Okja (2017). Tavaly az Élősködők nyerte el a Cannes-i Aranypálmát).

Mindegy, hogy gazdagok vagy szegények, a két családot aggasztó erkölcsi hiány jellemzi. A felnőttek úgy viselkednek mint instabil tizenévesek; a tinédzserek meg mint kiszámíthatatlan és könyörtelen, érett felnőttek. Amiben mind egyformák, az az anyagias individualizmussal, amely lehetetlenné teszi a boldog és a nyugodt családi életet. A diagnózis aligha új, ám a film mégis felvillantja egy szebb jövő reményét.
Ez egy nagyon kortárs és egyetemes történet, a posztmodern gondolkodás tűpontos kritikájával a közösségi média uralta világban. Röviden: egy remekmű. Meglepő, hogy ezt Hollywoodban is észrevették.

Neo

*

Olvasd cikkeinket, férfi és női szerzőink írásait, nézd meg a neves férfiakkal, nőkkel készült interjúinkat, előadásainkat, és nagyon sok kérdésre választ fogsz kapni! Férfi. Érték. Minta. Példa. Az erkölcsi alapok, a férfi-nő szövetség, a család és a társadalom megerősítésén dolgozunk, regisztrálj, iratkozz fel a hírlevelünkre, és értesítünk Téged széleskörű tevékenységeinkről! Hajrá!

REGISZTRÁLOK!

Küldés
Hozzászólások (0)
Nincsenek hozzászólások
A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez (cookie-kal) gyűjt információkat. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat / eltávolításukat. További információk