Mi a férfiasság?

VITAINDÍTÓ GONDOLATOK
"A férfiasság egy eszme, egy idea."
A férfiasság eszméje férfias értékek, viselkedésminták, érzések mozaikdarabjaiból áll össze.
A férfiasság eszméje állandóan karbantartandó, tisztítandó, fényesítendő, megértendő értékrendszer.
A férfiasság eszméjét azért kell ápolni, hogy legyen, amihez minden férfinak közelíteni érdemes.
A férfiasság eszményképének tökéletes megtestesítése lehetetlen.
A férfiasság eszményképére való törekvés jobbá teszi a férfiakat és a világot.
A férfiasság eszméje nem egyéni és egyedi, hanem közös és közösségi célú értékek együttese.
A férfiasság eszméje mindannyiunkban él, mégis nehéz megfogalmazni a tartalmát.
A férfiasság eszméjét alkotó értékek és viselkedésminták egykor gyakorlati célt szolgáltak.
Mára elfelejtettük, hogy az eredeti férfias értékek és viselkedésminták milyen közösségi célokat szolgáltak.
Mára elfelejtettük, mit is jelent valójában és hogyan működik a családfő intézménye.
Ma már senki nem beszél a házasságkötési ceremónia praktikus okairól.
Csak hisszük, hogy értjük, mi a család intézménye, pedig a felszínnek csupán egy kis részét látjuk.
Elfelejtettük, mi a különbség bátorság és vakmerőség között.
A dicsőségről manapság azt gondoljuk, idejétmúlt, a mában nem tud megnyilvánulni.
Napjainkra eltűnt a hierarchia tisztelete és a szabálytisztelet.
Az alázat fogalmát manapság félreértelmezzük.
Az elfogadásra sokan úgy tekintenek, mint saját magukon tett erőszakra.
A férfiasság szó tartalma mára kiürült, sokaknak nehezére esik meghatározni a tartalmát.
Mára a „férfiasság” alatt már sokan csupán a szexuális teljesítőképességet értik.
Küldés
Hozzászólások (20)
  • ...

    SeresAttila

    2013. december 27 10:34
    Nagyon tetszenek ezek a gondolatok, nem véletlenül indult ez az oldal és itt következik a "DE" a saját véleményem szerint kinevelődött már nem is egy olyan generáció ami alapvetően egy végtelenségig lusta önző és alapértékek nélküli embereket tartalmaz. Mindenért meg kell dolgozni. Úgy szokták mondani, hogy nem megszerezni a feladat, hanem megtartani. Az melós pálya,és sokszor a magunk érdekei elé kell sorolni egy csomó mindent.Aki nem tudja értékelni a felesége és gyermekei mosolyát az nem is tudja,hogy miről szól ez az egész.És ez csak egy csepp a tengerben.Felelősség, fegyelem,tisztelet,lojalitás,barátság,szeretet, szerelem.alázat,erő,és még sorolható.Nagyon kevés embert ismerek aki tudni akarná,hogy ezek mit jelentenek.Mindent gyorsan könnyen,fájdalom, erőlködés nélkül,mert nekem ez jár,ha nem így van akkor már nem is kell. Pöcsök,azt gondolják,hogy az anyagi javak,vagy a felfújt izmok férfivá varázsolnak bárkit. Úgy vettem észre, nagy csalódások várnak az ilyenekre.
  • ...

    Manó

    2014. január 05 19:32
    Szerintem a férfiasságot, mint olyat háttérbe szorítják a rohanó világ eseményei. Férfias az, ki tud lovagias, és romantikus lenni a nővel szemben, és akinek egyetlen fő célkitűzése: Mindent az imádott nőért! Ez a mai férfiaknak nem feltétlenül megy. Nem vagyok egy papucs, de tisztelem a női nemet, de jobban tetszik a női igen. :)
  • ...

    Don25

    2014. január 16 13:26
    Erdekes velemenykifejtes, a ketto eleg meszze all egymastol, bar van kozos vonasa... :) En szemelyszerint az Attila mentalitasan pendulok, azaz mindennap tennunk kell azert, hogy a szeretett no felnezzen rank, a ferfit lassa bennunk, akiben megbizhat, akiben menedekre lelhet, s tarsai. Ugyanigy azert is tennunk kell, hogy a baratok, kollegak, a fonokod, a kornyezeted, mindazk akik ismernek, hogy ferfikent tudjanak rad nezni, szukseges, hogy olyan kiegyensulyozott es harminukus ember legyel aki tudja miert kel fel mindegy a nap melyik orajaban es milyen munkakorert kel fel. Ferfinak nem konnyu lenni, es a mai vilagban ha valaki ferfi tud lenni, akkor azt talan kicsit kikozositik az atlak emberek, es csa azok fogadjak el akik ismerik, vagy hasonlo mentalitasu igazi ferfiak es nap mint nap megelik azt. Ezek mind sikeres emberek, akikre irigy tud lenni csak az egyszeru pornep, amelyik a hetkoznapi sarbol nem tud kilepni a marvany jarolapra.
  • ...

    Férfiak Klubja

    2014. január 17 21:14
    Örülünk,hogy így gondoljátok. Attilához csatlakozva: Igen, minket is óvtak attól, hogy ilyen komoly dolgokkal foglalkozzunk, mondván,hogy az embereket csak a könnyed meg a bulvár érdekli. Mi mégis bíztunk Bennetek, belevágtunk és lám, egy nagyon értékes közösség kezdett kialakulni. Egyértelműen visszajelzitek, hogy van igény a komoly, építő dolgokra. A férfiasság meg ilyen. Csak ezt újra be kell bizonyítanunk. Elsősorban magunknak, egyre többet tanulva és nagy élvezettel haladva egy belső úton. Másodsorban másoknak és a világgal is láttatnunk kell a férfi értékek erejét és nélkülözhetetlenségét. Szóval van értelme itt szavazgatni és hozzászólni. Sokan olvassák a kommenteket is, sokakat inspirálnak a Ti gondolataitok. Szóval az élet azt bizonyította be, hogy hiába a látszat, hogy sokak nem akarnak az értékek mögé nézni, nagyon sokan meg igenis akarnak. És Velük jó együtt lenni...:)
  • ...

    reka62

    2014. január 21 14:27
    Kedves Attila! Nagyon szépen össefoglaltad a A LÉNYEGET! Köszönöm
  • ...

    Szilágyi Péter

    2014. január 21 21:49
    A férfiasság erőt jelent, tartást és méltóságot! Nem erőszakot persze, nem is feltétlen fizikai erőt! Töretlen lelkierőt, mely őnfeláldozón képes bármely veszély ellen kiállni a védelme alá eső egyénekért! Nem egyenlő az apasággal ès a férjséggel, de elengedhetetlen azokhoz! Nem az a férfi, aki a nők igényei szerint létezik, hanem ki önmaga elvárásainak megfelelve szárnyalja túl elvárásaikat! Egy férfi nem akar megfelelni a nőknek, egyszerűen önmagának felel meg, s ezáltal az általa kiválasztott egyetlen hölgynek is! A lényeg szerintem a belső tartáson van! Felelősség, egyenesség, öszinteség, tisztelet, meggondoltság, büszkeség, igényessèg ...
  • ...

    Vajk51

    2014. január 22 22:58
    Szilágyi Péter kifejtésével egyetértek, annyi kiegészítést tennék, hogy egy férfi látótere és cselekvési szintje adott esetben túlmutat a családon (nem alábecsülve a család fontosságát...), mert a férfiaknak a nagyobb közösségben, amit nemzetnek hívunk, is van feladatuk... Szerencsés az az "életfeladatát" megtaláló férfi, aki ebben a mivoltában is ki tud teljesedni és tenni tud valamit azért a közösségért, amelyben él... Tehát számomra a férfiasság a közösségi felelősségvállalás és tenni akarás felvállalását is jelenti. Nem érzem férfiasnak azt a kozmopolita attitűdöt, hogy ott a hazám, ahol a legjobban boldogulok... Aki FÉRFI, az átlátja, hogy adnia is kell, nem csak elvárnia és hogy ott van szükség rá, ahová tartozik...
  • ...

    Szilágyi Péter

    2014. január 28 10:15
    Igy kerek, valóban! A nemzeti önérzet, szerintem is elengedhetetlen egy magát a férfi NEMbe soroló, azaz NEMes ember belső értékei közül!
  • ...

    tombiraider

    2014. január 28 11:05
    Nagyon örülök, hogy végre van egy olyan oldal, ahol az Urak is foglalkozhatnak saját nemük értékeivel. Úgy gondolom, nagy szükség van erre manapság is. Nagyon jó, hogy egyre több Férfi (és Nő is) tesz azért, hogy létrejöhessen a nemek között egyfajta új egyensúly, ami a saját és a másik nem tiszteletén, megértésén és együttműködésén alapul, nem pedig egymás lehúzásán, gúnyolásán, elnyomásán. Respect az alapítóknak is! :) Nagyon fontos űrt sikerült betölteniük ezzel az oldallal.
  • ...

    Kerecsen Levente

    2014. március 11 14:20
    Nagyon helyesen kiegészítették, hogy az nem tekinthető férfinak, aki a közösségeinek nem kíván a javára válni: rokonok, szomszédság, munkahely, és a család mellett a legfontosabb a nemzet. Én még kiegészíteném a férfiasság fogalmát a "Mennyei királyság"-ban elhangzott gondolattal: "Az nem férfi, aki nem akarja jobbá tenni a világot". Ez számomra azt mondja, hogy a férfi lét értelme a védelem mellett az alkotásé.
  • ...

    reka62

    2014. március 21 23:20
    fontos téma nekünk nőknek is :););)
  • ...

    Férfiak Klubja

    2014. március 26 20:27
    Igen. Egy másik szót is mondhatnánk erre. Az sem túlságosan "trendi" ma. Ez a szolgálat. Egy férfi akkor válik Férfivá, amikor megérik arra, hogy "felvegye a szolgálatot". Azt a szolgálatot, amit ki ki felvesz… Amikor a saját önös érdekein túlmutató célnak rendeli alá az életét és a személyiségfejlődése végtelenjét ezen belül találja meg. Fejlődése a gyümölcsöző áldozathozatalon keresztül egybeesik egy értelmes építkezéssel.
  • ...

    Férfiak Klubja

    2014. március 26 20:48
    Ennek külön örülünk!!! :)
  • ...

    Ternei Tünde

    2014. augusztus 22 19:33
    Egyetértek veled. Megfogalmaztad a gondolataimat. Az egyenességet, gerincességet és az igazsághoz való feltétlen ragaszkodást én is nagyon fontos értéknek tartom. És ha én is ezekre az értékekre törekszem, akkor férfivá fogok válni? Sokszor az az érzésem, nem a férfi, illetve női minőséggel van a probléma. Magában az emberi minőségben gyökerezik a lényeg. Azért nem tudunk igazi nők, vagy igazi férfiak lenni, mert az emberi minőségünk nem megfelelő. Félrecsúszott értékrend, felnőni nem akarás, lustaság, felelőtlenség jellemző a mai kor emberére nagyon sok esetben. Mentálisan gyengék, identitás szempontjából elveszett emberek vagyunk. Se nem nők, se nem férfiak. Gyerekekké váltunk. Sodródó Pán Péterek alkotják társadalmunkat. Néha azt gondolom, azért osztja ránk ezt a szerepet például a média, mert az ilyen népcsoportokat nagyon könnyű irányítani, befolyásolni. Mit gondoltok az emberi minőség fontosságáról?
  • ...

    Ternei Tünde

    2014. augusztus 22 19:35
    Szerintem is egy férfi szerese a hazáját. Ez nagyon fontos.
  • ...

    Ternei Tünde

    2014. augusztus 22 19:37
    "Az által uralkodom, hogy szolgálok."
  • ...

    Csillagvirág

    2014. szeptember 07 08:04
    A férfiértékekhez: Úgy gondolom, a férfiasság sem nélkülözheti a spiritualitást. Főként, ha a férfi szelleme, lelke nem emberek befolyása alatt élni. Akkor szüksége van arra, hogy Istennel kapcsolata legyen. A nők számára is nagy biztonságot jelent, ha a férfi spirituálisan stabil, autentikus kötődéssel rendelkezik. Íme, a komlói bányászok imája mélybeszállás előtt: (Forrás: Tisztelet Komlónak FB oldal) Bányászima A bányászima, a bányába szállás előtt, az isteni oltalomért közösen mondott fohász. Minden bányánál kialakítottak egy kis oltárt, ahol leszállás előtt az aknász vagy a lőmester a kereszt felé fordulva, hangosan elimádkozta a "bányászimát" mely így szólt: Fölséges Isten! Mennynek és Földnek Ura, ki a világot bölcs szíved szerint igazgatod, nagyságod dicsőítésére és szent neved segítségül hívására gyűltünk össze ez órában. Hozzád emeljük fel könyörgésünk szavát, midőn nehéz munkánk végzésére szép napod világából a föld mélyébe, a sötétség birodalmába szállunk alá. Ó, hallgasd meg a mi buzgó imáinkat, jó Istenünk, Atyánk! Végy körül bennünket gondviselő jóságoddal. Adj erőt és épséget karjainkba, nyújts bátorságot, ha csüggedünk, s hitet, ha félelem rettent bennünket. Oltalmazz meg minket minden bajtól és veszélytől, viselj gondot otthon családunkra és gyermekeinkre, kiknek jólétéért fáradozunk, hogy munkánk végeztével újra láthassuk őket. Minket pedig, kik oltalmadba és kegyelmedbe ajánljuk magunkat, vezérelj ó áldások Istene, és hallgasd meg buzgó könyörgésünket. Ámen.
  • ...

    Erzsébet LyzaDeffend

    2014. szeptember 29 13:39
    Volt idő, amikor nem kellett megfogalmazni, hogy mit jelent egy himnemű embernek férfiként viselkednie.Volt idő, amikor nem váltak olyan könnyen az emberek, hanem megpróbáltak türelmesebbek lenni egymás hibái iránt.Volt idő, amikor a házasság és a család fogalma szent volt és sérthetetlen. Nem azt mondom, hogy régen minden tökéletesen működött, de nem kapkodtak igy az emberek, mint ma. A sok válásnak az lett az eredménye, hogy egyedülálló anya neveli a gyermekét úgy, hogy az apát is pótolnia kell. Igy lett az, hogy kicsit férfiasabb helytállásra van szüksége annak, aki már nemcsak anya, hanem apa is egyben és akkor még szeretne nő is lenni időnként. Nos, talán hasonló lehet az elvált férjek, apák sorsa is. Sok férfi rákényszerült arra, hogy egymaga vezesse saját háztartását, s ha anyagilag rákényszerül, akkor bizony kénytelen mosni, főzni , takaritani magára. Erre mondhatja valaki, hogy elnőiesedett férfi. Holott csak önmagát ellátó egyedül élő férfi. Nos, amikor ezek az egyedülálló nők és férfiak összetalálkoznak, megismerkednek, akkor kezdődik az, hogy "én nem igy szoktam...én nem igy csinálom" stb, merthogy mindkét embertipus, mindkét nem kipróbálta már, milyen egyedül és önállóan háztartást vezetni, aztán igyekszik a másikat rávezetni arra, hogy ő hogyan szokta csinálni.... Később vagy kialakul egymás értékelése, és segitése, vagy nem. Nos, mindenki másként éli meg ezeket a harcokat. Nálam értékes az a férfi, aki be tud segiteni az otthoni munkákba, de én még abban nőttem fel, hogy a férfi a kerti, nehezebb, "férfiasabb" munkákat csinálta, a nő pedig a konyhában varázsolt :) Persze, apukám is tudott főzni és nem is akárhogyan :) De nem ez volt a fő munkaköre :) Ma már nem is lehet azonosulni a régi férfiideákkal, hiszen akkor mások voltak az értékrendek. Régen, falun azt mondták egy fiúra, hogy: " férfigyerek", lányra pedig: "lánygyerek" :) Ma egy férfinek ugyanúgy összkomfortosan kell résztvennie a család életében, mint egy nőnek. Viszont a férfiasabb, fizikailag nehezebb munkákban nagyobb részt kellene vállalnia. Valamikor a férfi családfenntartó volt, igy a nő jobban össze tudta fogni a családot, meleg családi fészket tudott varázsolni. Ma a megélhetés sajnos ezt nem engedi meg. Viszont nem látok a buszokon, villamosokon felugrani egyetlen férfit, fiút sem, ha egy idős néni, bácsi, vagy akár csak egy nő felszáll. Na, itt kezdődik a "férfi". Udvarias, előzékeny, türelmes....és még lehetne sorolni... Nem mondom, hogy a nőknél nem kell semmit sorolni...de kell...de most a férfiakról van szó :)
  • ...

    Maverick

    2015. június 13 12:58
    Érdekes felvetések. Valóban, mintha már nem is tudnánk mit jelentenek olyan kifejezések, mint férfiasság, család, családfő, haza. Ideje újra felfognunk őket!
  • ...

    battaeva

    2017. október 14 09:29
    Belenéztem itt a könyvajánlóban Bedő Imre könyvébe. A "Felnőtté válás"-t olvasva csakhamar rájöttem, hogy miért és kinek áll érdekében a nőiesség mellett a felnőttség, a férfiasság gyengítése, legyengítése, megszüntetése. Ezek azok az értékek ugyanis, amik szerint, ha élünk, ellehetetlenül a kapzsiság, erőszak, hazugság, ígéret-illúziók... és vég nélkül sorolható ön- és társadalomromboló attitűd. Az erős karakter - legyen az nő vagy férfi valódi értékrenddel, aminek alapja az ember - nem szédíthető, nem manipulálható, mert tudja mit akar, miért akarja, és teszi is! Mélységes boldogság tölt el, hogy sok - kisebb-nagyobb - kezdeményezést látok, ami a fejre állított értékrendünk talpára állítását célozza meg, azért tevékenykedik. Fiatalokat, akiket nem sikerült "leszedálnia" a médiának, és gondolkodnak - másképp gondolkodnak! - a gondolataiknak pedig hangot adnak. Sikerülni fog az átalakulás, egy jobb, emberséges, fenntartható Élet megélése! Már látom a lehetőségét!
A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez (cookie-kal) gyűjt információkat. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat / eltávolításukat. További információk