„Hiába mondok nagyokat, ha nem úgy élek” – interjú Mátyássy Bencével

Mátyássy Bence színésszel beszélgettünk Körkérdés című rovatunkban, melyben ugyanazokat a kérdéseket tesszük fel interjúalanyainknak, hogy lássuk és össze is tudjuk hasonlítani, miről mit gondolnak.

Mi volt a legnagyobb gyerekkori butaság, amit csinált?

Elég sok volt. Például: horgászat közben az én hibámból beleállt a horog az öcsém kezébe. Ezt egy életlen bicskával próbáltam „kiműteni”, ami természetesen nem sikerült. Ezután hazaküldtem őt horoggal a kezében. Gyalogolt két órát, majd mikor bevitték a kórházba, ott szintén várt két órát, mire szakszerűen tényleg kiműtötték a kezéből. Ezalatt én nyugodtan horgásztam, egyáltalán nem éreztem felelősnek magam, sőt, este visszakértem a kiműtött horgot. A sebek begyógyultak és ma már jókat tudunk röhögni az ilyen és ehhez hasonló hajmeresztő akciókon.

Mi a legfontosabb életbölcsesség, amit az édesapjától tanult?

Konkrét életbölcsességet nem tudok mondani. Abból tanultam, tanulok sokat, ahogyan éli az életét. Mindenből lehet tanulni. Hogy mit csináljak ugyanúgy, vagy hogy mit ne csináljak ugyanúgy. Mind a kettő fontos. De ez anyukámra is igaz. Ők nagyon egyek. Számomra mindig együtt léteztek, nem volt külön erős apa- vagy anyaképem. Ami talán a legfontosabb képességük, hogy képesek a változásra, képesek belátni a hibáikat, ami szerintem ritkaság.

Mi a legfontosabb üzenet, amit mindenképpen szeretne átadni a gyerekeinek?

Az előző válaszból következik, hogy én is az életemmel szeretnék példát mutatni a gyerekeknek. Hiába mondok nagyokat, ha nem úgy élek. Őket nem lehet becsapni. Ráadásul eljön az az idő is, amikor direkt nem hallgatnak rám, mert pont én mondom. Ami felé terelgetjük őket az az, hogy ápolják a lelküket, foglalkozzanak vele, ismerjék meg önmagukat, beszéljék ki a problémákat, mert ha össze is omlik a világ körülötted, a belső éned megmarad neked, senki nem veheti el. Ebből következik, hogy az önismeret erő, a tudás hatalom. Tanuljanak sokat, járjanak nyitott szemmel a világban.

Ön szerint jó a koedukáció vagy érdemes lenne bizonyos életkorban a lányokat és a fiúkat külön oktatni?

A koedukáció jó és természetes. Fontos, hogy már gyerekkortól ismerjék meg egymást a lányok és a fiúk. Tanulják meg tisztelni egymás testét és lelkét. Fedezzék fel a hasonlóságokat, a különbségeket. A megismerés tudja távol tartani tőlük az értelmetlen sztereotípiákat.

El tud képzelni olyan helyzetet, amikor jogos lehet az erőszak?

Igen, önvédelem esetén, vagy ha meg kell védeni valakit.

Egyetért-e azzal, hogy a nehéz helyzetekben jobb, ha egy férfi nem sír, szerencsésebb, ha megőrzi a hidegvérét?

A kettő nem függ össze. Úgy is meg tudom őrizni a hidegvérem, ha sírok. Sírni pedig kell, mert sírni jó, szükséges. Pont, mint a nevetés. Lehet, hogy az vezet el a nehéz helyzet megoldásához. De mindenki más és minden helyzet is más. Én sokáig nagyon szégyelltem a sírást, de ma már ha jön, hagyom. Talán a gyerekeim születése óta, és talán ez már a ló túlsó oldala, de tényleg mindenen el tudom bőgni magam. Legutoljára a Jégvarázs második részén háromszor.

Milyen típusú munkamegosztást tart ideálisnak férj és feleség, férfi és nő között?

Ha kiegészítik egymást. Ha mindkét fél kiteljesedhet a családi, a házas és a szakmai életében. Ha mindenki teret kap arra, amit szeretne, ha nem érzi béklyónak a kapcsolatot.

Szokott-e rendszeresen házimunkát végezni, és ha igen, mit?

Ha kell, mindent megcsinálok. De ebben is a munkamegosztás a legjobb út. Van, aki valamiben jobb-rosszabb, valamit szeret, nem szeret. Például én szeretek mosogatni, feleségem nem. Ő nagyon tud sütni-főzni, én nagyon nem, stb. És ha ez kulturáltan, egymást kiegészítve történik, a gyerekek ezt fogják látni, és remélhetőleg követni is.

Mennyire érzi a saját életében problémának, hogy túl sokat dolgozik?

Színész vagyok. Van, hogy az ember két hónapig intenzíven próbál egy darabot pihenőnapok nélkül. De aztán lehet, hogy két hónapig csak játssza az előadásokat, ami sokkal lazább a próbaidőszakhoz képest. Vagy éppen filmet forgat negyven-ötven napig napi tizenkét órában, de aztán lehet, hogy csak hónapok, évek múlva forgat legközelebb. Inkább az a nehéz, hogy nem szokványos az időbeosztásom. Délelőtt próba, este előadás. Komoly logisztikai bravúr egy átlagos nap megszervezése is. De a covid a mi szakmánkban is sok mindent átértékelt. Borzalmas veszteségeket hozott magával. De azt is megmutatta, mennyire fontos a kultúra. A karantént a filmek, sorozatok, könyvek, a zene, a streamelt színházi előadások, stb. segítettek elviselhetőbbé tenni. A nagy leállás pánikot is okozott, de szabadidőt is adott a kollégáknak, amikor lehetett pihenni, kicsit visszavenni a pörgésből és magunkra figyelni.

Ön szerint mi a házasság értelme, célja?

A házasság szövetség két ember között, melyben mindkét fél belead egy részt magából a közösbe, lejjebb ad az egójából, és a társ „másik felévé” válik. A cél ennek az ápolása, fejlesztése, megélése. Ketten vannak, amikor kezdik, és ketten folytatják, ha már kirepültek a gyerekek. De ez a kettős szövetség valójában független attól, hogy lesz-e a párnak gyereke vagy sem.

Ha újra kezdhetné az életét, mindent ugyanúgy csinálna?

A magánéletemben igen. De egyébként nem, mert pont az lenne az izgalmas, hogy milyen az, ha teljesen más utat járnék be, és hova jutnék úgy.  Az a szerencsém, hogy színészként ezt is csinálom, ez a munkám. Minden szerepem mögött én vagyok, belőlem jön, viszont teljesen más életutakat tudok játszani, kipróbálni.

Van szükség ma hősökre, és ha igen, milyenekre?

„Szerencsétlen az az ország, amelynek hősökre van szüksége” – mondta Galileo Galilei Bertolt Brecht Galilei élete című drámájában. Történelmi értelemben nem jó hősnek lenni, mert lehet, hogy a neved fennmarad, de csúnyán végezheted. Én inkább csak játszanám a hőst színpadon, filmben. De igen, szükség van hősökre, példaképekre. Nem véletlenül születtek meg a képregényhősök a harmincas években, és nem véletlenül tarolnak a szuperhősfilmek ma sem. Mert nagy a bizonytalanság, a félelemérzet globálisan. Az emberek inkább bíznak a nem létező szuperhősökben, mint a létező vezetőikben, akiknek hősként kéne viselkedniük, de nem teszik. De az igazi, hétköznapi hősök köztünk élnek. Anyák, apák, ápolók, orvosok, tanárok, stb. Őket kell észrevennünk és értékelnünk a fáradozásaikat.

Van olyan gyerekkori álma, ami teljesült?

Igen, de ez inkább kamaszkori. Tizennégy évesen első látásra beleszerettem egy lányba. Ma már a feleségem, és három gyerekünk van.

Ha bárkivel találkozhatna – legyen szó akár élő, vagy nem élő személyről – ki lenne az?

Az őseimmel. Születésem előtt meghalt már az egyik nagyanyám és nagyapám, velük jó lenne találkozni. Vagy dédszüleimmel, akik zeneszerzők voltak, vagy dédanyámmal, aki színésznő volt. Vagy másik nagyapámmal, aki két éve halt meg. Nagyon sokat mesélt már az életéről, de hallgatnám még sokáig a sztorikat. Szerencsés vagyok, mert a családomban annyi érdekes ember, izgalmas életút volt, hogy évekig dumálhatnánk, ha találkozhatnék velük, mint a Coco című filmben.

Mit jelent önnek az, hogy „szent”?

Számomra szent az, ami megkérdőjelezhetetlen.

NÉVJEGY

  • Budapesten született 1981. február 19-én.
  • Tanulmányok: Általános Iskola – Nemesgulács (1987-1988); Bárdos Lajos Ének-Zenei Általános Iskola – Tapolca (1988-1992); Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola – Budapest (1992-1995); Városmajori Gimnázium (1995-2000); Új Színház Stúdió (2001-2003); Színház és Filmművészeti Egyetem, zenés-színész szak (2003-2007).
  • Szakmai út: HOPPart Társulat (2008); Nemzeti Színház (2008-2021); Szabadúszó (2021-); Benoit Produkció – művészeti vezető.
  • Fontosabb színházi munkák: Pán Péter (Vígszínház, 2006) r: Méhes László, sz: Pán Péter; Varázsfuvola (HOPPart Társulat, 2007) r: Novák Eszter, Ascher Tamás, sz: Monostatos; Halálkemény (HOPPart Társulat, 2007) r: Társulat, sz: Kemény János; K.mama (HOPPart Társulat - SZFE, 2007) r: Zsótér Sándor, sz: Fejő; Tovább is van… (HOPPart – Nemzeti Színház, 2007) r: Harangi Mária, sz: Erasmus Spiker; Hermann csatája (HOPPart Társulat, 2008) r: Polgár Csaba, sz: Hermann; Vassza Zseleznova/Kivétel és a szabály (Nemzeti, 2008) r: Zsótér S., sz: Zseleznov/Kuli; János Vitéz (Nemzeti Színház, 2009) r: Alföldi Róbert, sz: Kukorica Jancsi; Bánk Bán Junior (Nemzeti Színház, 2009) r: Alföldi Róbert, sz: Ottó; Atália (Nemzeti Színház, 2009) r: Valló Péter, sz: Joás; Eljövök érted (HOPPart Társulat, 2010) r: Máthé Zsolt sz: Károly; Mein Kampf (Nemzeti Színház, 2010) r: Rába Roland, sz: Hitler; - Chicago (HOPPart Társulat, 2010) r: Zsótér Sándor, sz: Roxie Hart; Három nővér (Nemzeti Színház, 2010) r: Andrei Serban, sz: Tuzenbach; Magyar ünnep (Nemzeti Színház, 2010) r: Alföldi Róbert, sz: Gábor Palcsi; Az ember tragédiája (Nemzeti Színház, 2011) r: Alföldi Róbert, sz: sok; Egyszer élünk (Nemzeti Színház, 2011) r: Mohácsi János, sz: Bacskády Lóránt; A fösvény (Nemzeti Színház, 2011) r: Rába Roland, sz: Valere; A tanítónő (Nemzeti Színház, 2012) r: Novák Eszter, sz: Szolgabíró; Hamlet (Nemzeti Színház, 2012) r: Alföldi Róbert, sz: Horatio; A velencei kalmár (Nemzeti Színház, 2013) r: Mohácsi János, sz: Lorenzo; Háry János (Erkel Színház, 2013) r: Vidnyánszky Attila, sz: Kodály Zoltán; Katonák (Orlai Produkció, 2014) r: Mátyássy Bence, sz: Ördög; Boldogságlabirintus (Nemzeti Színház, 2014) r: Galambos Péter, sz: Rimbaud; Operett (Nemzeti Színház, 2014) r: Andzej Bubien, sz: Csirkefogó; Szentivánéji álom (Nemzeti Színház, 2014) r: David Doiashvili, sz: Demetrius; Brand (Nemzeti Színház, 2015) r: Zsótér Sándor, sz: Einar; Hair (Orlai Produkció, 2015) r: Mohácsi János, sz: Claude; Száll a kakukk fészkére (Orlai Produkció, 2015) r: Znamenák István, sz: Harding/Scanlon; Szindbád (Nemzeti Színház, 2015) r: Vidnyánszky Attila, sz: Igazgató; Galilei Élete (Nemzeti Színház, 2016) r: Zsótér Sándor, sz: Kurátor; Hippolütosz (Nemzeti Színház, 2017) r: Zsótér Sándor, sz: Theseus, kar; Az ügynök halála (Nemzeti Színház,2017) r: Csiszár Imre, sz: Happy; A gömbfejűek és a csúcsfejűek (Nemzeti Színház, 2018) r: Zsótér Sándor, sz: Missena; Az ember tragédiája (Nemzeti Színház, 2018) r: Vidnyánszky Attila, sz: Mihály arkangyal; Macskajáték (Nemzeti Színház, 2019) r: Szász János, sz: Józsi; BE HAPPY-burleszk egy felvonásban (Benoit Produkció,2019) r: Mátyássy Bence, sz: felnőtt; Forró mezők (Nemzeti Színház, 2020) r: Berettyán Nándor, sz: Avary, Fetter, kocsis, bíró, Damján; Leánder és Lenszirom (Nemzeti Színház, 2020) r: Márkó Eszter, sz: Vaknadály.
  • Színházi munkák rendezőként: Prokofjev: Péter és a farkas / Stravinsky: A katona története (felolvasószínház gyerekeknek) - (Nemzeti Színház, 2011); KATONÁK – Hunyady Sándor: Bakaruhában / Stravinsky: A katona története; Az Orlai Produkciós Iroda és a Tavaszi Fesztivál közös produkciója (Thália Színház, 2014); BE HAPPY – burleszk egy felvonásban, A Benoit Produkció előadása (Lóvasút, 2019).
  • Filmszerepek: Rohatt dolog (kisjátékfilm, 2002) r: Mátyássy Áron, sz: Ricsi; Rinaldo (játékfilm, 2002) r: Tóth Tamás, sz: Aladár; Kontroll (játékfilm, 2003) r: Antal Nimród, sz: Gyalogkakukk; Mínusz (kisjátékfilm, 2006) r: Mátyássy Áron; „Egy” (játékfilm, 2007) r: Pater Sparrow, sz: Fiatal ügynök; Örök harag (TV-film, 2007) r: Bollók Csaba, sz: Ádám
  • Utolér (játékfilm, 2010) r: Dyga Zsombor, sz: Orvos; Legyőzhetetlenek (TV-film, 2012) r: Madarász Isti, sz: Tomi; Egynyári kaland (sorozat, 2015) r: Dyga Zsombor, sz: Máté;  Befaltuk az életet (kisjátékfilm, 2016) r: Orosz Dániel, sz: Benjámin; Válaszfal (kisjátékfilm, 2017) r: Holtai Gábor, sz: Szilárd; Táncosok (rövidfilm, 2018) r: Keszthelyi Kristóf Dávid, sz: férfi; Mintaapák (tv sorozat, 2020-21) sz: Szalai Ádám.
  • Produceri munkák: Válaszfal (kisjátékfilm, 2017) r: Holtai Gábor; Kék Linzer (kisjátékfilm, 2018) r: Holtai Gábor; Táncosok (rövidfilm, 2018) r: Keszthelyi Kristóf Dávid.
  • Házas, három gyermek apja.

Antal-Ferencz Ildikó

 

Antal-Ferencz Ildikó újságíró, három gyermek édesanyja. Írásainak fő témája a család, de sok más is érdekli: interjúk közismert emberekkel, beszámolók kulturális eseményekről és jótékonysági ügyekről, riportok közéleti témákról (élet- és gyermekvédelem, oktatás, hit, fogyatékossággal élők). Blogot ír Ígyírokén címmel, több interjúkötetbe írt szerzőként, rádióműsorokat szerkesztett és vezetett, valamint házigazdaként kerekasztal-beszélgetéseket és konferenciákat.

*

Írjátok meg, kire lennétek kíváncsiak Körkérdés rovatunkban!

Körkérdés rovatunkban ugyanazokat a kérdéseket tesszük fel interjúalanyainknak, hogy lássuk és össze is tudjuk hasonlítani, miről mit gondolnak. Nem csak egyfajta véleményre vagyunk kíváncsiak, hanem éppen hogy nagyon sokfélére, ezért igyekszünk a társadalmi, politikai, kulturális élet széles spektrumáról megszólítani válaszadókat. Mivel a legkülönfélébb válaszokra számítunk, ezért a rovatban megjelenő vélemények nem feltétlenül fogják tükrözni a Férfiak Klubja álláspontját, de tulajdonosukról nagyon sokat elárulnak majd.

Írjátok meg itt hozzászólásban vagy az info@ferfiakklubja.hu e-mail címre, kire lennétek kíváncsiak új, Körkérdés című rovatunkban!

Fotó: Mátyássy Jónás

Küldés
Hozzászólások (0)
Nincsenek hozzászólások
A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez (cookie-kal) gyűjt információkat. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat / eltávolításukat. További információk