Januárban Budapestre figyel a világ! – Jön a 14. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztivál

Két nap alatt másodszor jártam a Fővárosi Nagycirkuszban. Egy vasárnap meglepetésként megnéztük a Csillagtánc című műsort, hétfőn pedig sajtótájékoztató keretében tájékozódhattam arról, hogy január 11. és 17. között immár 14. alkalommal kerül sor a világ legrangosabb cirkuszfesztiváljai között számon tartott Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztiválra, Közép-Európa egyetlen kőcirkuszában, ahol a legjobb artistaművészek, szakmai konferenciák és kulturális különlegességek várják az érdeklődőket.

A sajtótájékoztatót az előző nap látott személyes kedvencem, Oleksii Grigorov és Marina Glavatskikh orosz házaspár romantikus és csak látszólag könnyed, de egyébként nehéz egyensúlyi gyakorlatokat tartalmazó Secret of my Soul nevű lírai levegőkarika-száma nyitotta meg, és a kisebbik fiam kedvence, a spanyol Pavel Valla Bertini egykerekűek használatával bemutatott rockzenei aláfestéssel dinamizált produkciója zárta.

Maka Gyula, a Fővárosi Nagycirkusz (FNC) konferansziéjától, mint házigazdától megtudtuk, hogy huszonöt évvel ezelőtt egy szakemberekből álló csoport Kristóf István akkori cirkuszigazgató vezetésével indította el a Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivált, amit azóta már a nagy cirkuszfesztiválokkal (Monte Carlo, Verona, Wiesbaden, Párizs) együtt emlegetnek. Idén a világ legjobbjai között számon tartott, rangos, nemzetközi elismerésekkel kitüntetett artistaművészek négy kontinensről érkeznek, hogy összemérjék egymással kimagasló tudásukat, és bemutassák a magyar közönségnek a cirkuszművészet sokszínű művészeti értékeit.

Fekete Péter, aki az EMMI kultúráért felelős államtitkáraként és a cirkuszművészet megújításáért felelős miniszteri biztosként segíti a cirkuszművészet ügyét, ezúttal is hozott ajándékot a sajtó képviselői számára, egy 1848-as huszárcsákót a Magyar Nemzeti Múzeumból, párhuzamot vonva az artisták és a huszárok között: szerinte ugyanis mindkettőt az egymásra figyelés, a kitartás, a bajtársiasság és a hősiesség jellemzi. Megtudtuk tőle azt is, hogy Grimaldi Stefánia Mária Erzsébet monacói hercegnő nemrég jelezte feléje levélben: a pandémia miatt elmarad a Monte-carlói Cirkuszfesztivál, amely minden évben megelőzi a budapestit. Ez természetesen sajnálatos esemény, ugyanakkor nagy lehetőség Budapest számára, mert így felértékelődik az itteni fesztivál jelentősége.

A világ Magyarországra fog figyelni ezalatt – hangsúlyozta, megemlítve, hogy olyan cirkuszművészek is bejelentkeztek hozzájuk, akik ki- vagy lemaradtak a Monte-carlói Cirkuszfesztiválról. Megemlítette, hogy a Nemzeti Cirkuszművészeti Központnak, mint nemzeti előadó-művészeti intézménynek egyik kiemelt feladata, hogy megismerje és megismertesse, Magyarországra hozza a világ távoli kultúráit, amelyekből az adott országra jellemző egy-egy szeletet kapunk az artistaprodukciók által. Kiemelte, a Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál egyik különlegessége, hogy a magyarországi utazócirkuszok igazgatói (10 fő) külön zsűrit alkotnak, akik szintén díjazzák az általuk legjobbnak ítélt artistaművészeket. Több mint száz cirkuszigazgató, impresszárió, cirkuszi szakember és művészeti vezető érkezik hozzánk több mint húsz országból – és nemcsak azért, hogy minősítsék a produkciókat, hanem azért is, hogy megnézzék az újdonságokat és leszerződtessék az általuk legjobbnak ítélt cirkuszművészeket.

Graeser József (Dodi), az FNC szakmai vezetője elmondta, hogy a cirkuszművészet rajongóinak januárban több alkalommal nyílik lehetőségük megtekinteni az A és a B versenyprogramokat, amelyek során a világ legjobb artistaművészei mérik össze a tudásukat, és amelyek nemcsak a hozzáértő magyar közönségnek tartogatnak meglepetéseket, hanem a zsűrinek is: olyan ritkaságokat is láthatnak, mint például a tízfős női deszkaszám.

Emellett óriási lehetőség a magyar fiatal tehetségek számára a január 14-én 13 órától zajló Newcomer Show, amelynek keretében a legígéretesebb artistatehetségek mutatkoznak be nemcsak a közönségnek, hanem a szakmai kiválóságoknak, cirkuszigazgatóknak és impresszárióknak. Idei újdonság, hogy a magyar tehetségek mellett két külföldi (a kijevi és az olasz) cirkusziskola végzettjei is bemutatkoznak.

Borsós Beáta, az FNC ügyvezető igazgatója röviden ismertette a fesztivál programját, amely január 12-én 17 órától kezdődik az FNC épülete előtt a Red Carpet Show nevű műsorral, vagyis az artistaművészek ünnepélyes bevonulásával, és január 17-én ér véget a 19 órától kezdődő nagyszabású gála show-al és díjátadó ceremóniával.

A hat nap alatt a cirkusz épülete előtti gömbsátorban egy különleges VR játék révén minden érdeklődő kipróbálhatja, milyen érzés nyolc méter magasban kötéltáncolni. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a fesztivál nulladik napján, január 11-én 19 órától a Művésztelepen a Circustheatrum Szentivánéji álmodók című workshopját tekinthetjük meg, amelyben Shakespeare klasszikus színpadi műve elevenedik meg. A színház, a cirkusz, a zene és a tánc ötvöződik különleges összművészeti produkcióvá a Baross Imre Artistaképző Intézet Előadó-művészeti Szakgimnázium produkciós projektje, a CircusTheatrum új előadásában. A cirkuszfesztivál műsorvezetője pedig Maka Gyula mellett Kelly Endrész Bánlaki lesz, aki többgenerációs, híres magyar és angol cirkuszi családok leszármazottja, színésznő, énekesnő, előadóművész.

Schneller Ancsa artistaművésztől megtudtuk azt is, hogy a fesztiválhoz két tudományos program is kapcsolódik. Január 11-én zajlik a Cirkuszépületek Európában című nemzetközi tudományos konferencia a Szépművészeti Múzeum Barokk csarnokában. A konferencia – amely 10 órától a fesztivál végéig ingyenesen megtekinthető cirkuszépület-történeti kiállítás megnyitójával veszi kezdetét – témájának középpontjában az európai cirkuszépületek keletkezésének, fennmaradásának, átalakulásának, funkcióváltásának, pusztulásának és megújulásának folyamatai, kérdései, kutatott és kutatásra váró európai példái és dokumentumai állnak. A meghívott cirkuszi szakemberek, tudományos kutatók, közgyűjteményi szakemberek több nézőpontból mutatják be a cirkuszépületek helyét és szerepét az európai építészetben, a cirkuszépületek sajátosságait a szórakoztatóipar és az előadóművészet jellegzetes építészeti kultúrájával összefüggésben.

Január 13-án pedig a Magyar Mezőgazdasági Múzeum dísztermében A cirkuszpedagógia lehetőségei a magyar oktatási rendszerben címmel rendeznek tudományos és módszertani konferenciát. Az esemény fókuszában a cirkuszművészet pedagógiai aspektusainak, a cirkusz és az oktatás kapcsolódási pontjainak kutatása és felhasználása áll, amelyek arra keresik a választ: hogyan, milyen eszközökkel és módszerekkel képes a magyar oktatási rendszert hatékonyabbá, sokszínűbbé, érdekesebbé tenni a cirkuszpedagógia. A meghívott cirkuszi szakemberek, tudományos kutatók és oktatási vezetők számos szemszögből vizsgálják és mutatják be a magyar oktatási rendszer és a cirkuszművészet összefüggéseit, a cirkuszpedagógia felhasználási lehetőségeit, területeit az alap- és középfokú oktatás-nevelésben, valamint a felsőoktatásban.

A fesztivál nyilvános műsorairól további információ is jegyvásárlási lehetőség az FNC honlapján olvasható.

Antal-Ferencz Ildikó

 

Antal-Ferencz Ildikó újságíró, három gyermek édesanyja. Írásainak fő témája a család, de sok más is érdekli: interjúk közismert emberekkel, beszámolók kulturális eseményekről és jótékonysági ügyekről, riportok közéleti témákról (élet- és gyermekvédelem, oktatás, hit, fogyatékossággal élők). Blogot ír Ígyírokén címmel, több interjúkötetbe írt szerzőként, rádióműsorokat szerkesztett és vezetett, valamint házigazdaként kerekasztal-beszélgetéseket és konferenciákat.

*

Küldés
Hozzászólások (0)
Nincsenek hozzászólások
A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez (cookie-kal) gyűjt információkat. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat / eltávolításukat. További információk