Mennyire használ vagy árt a kapcsolatnak a féltékenység? Na és a megcsalás? – Feydeau-Hennequin darabbal nyitott a Thália Színház

A pandémia első, majd egymásba folyó második-harmadik hulláma miatt az élő kultúrafogyasztásra igencsak kiéhezett budapesti közönség egy része (köztük a mi családunk is) ugrásra készen várta a kőszínházak nyitását. Ha nem is bármit és bárhol, de majdnem bármit és bárhol megnéztünk volna... Mindenesetre megkönnyebbülést és nagy örömet jelentett, hogy a „legbátrabb színház” végül a Thália Színház lett, ráadásul egy garantáltan közönség-kedvenc színdarabbal. Így persze nem csoda, hogy a május 15-én, talán az országban elsőként, bemutatott előadást telt házzal játszották és játsszák azóta is.

A speciális körülmények okán többszörösen kiemelt fontosságot kapó színdarab kiválasztásáról nem formálnék véleményt, hiszen ez nemcsak ízlés, hanem immár járvánnyal sújtott színházvezetési-stratégiai kérdés is, de tény: ha „normál” körülmények között több előadás közül választhattunk volna, nem valószínű, hogy erre a színdarabra szavaztunk volna, de megértjük a színházvezetést: bizonyára biztosra akartak menni.

És ha őszinte akarok lenni – márpedig miért ne akarnék –, akkor a darabválasztás még számunkra is bejött. Mi ugyanis nagyon szeretjük a vígjátékokat, de csak az igazán színvonalasakat. És ezekből azért nem volt túl sok még a pandémia előtti időkben sem, kivéve a Thália Színházat és a Centrál Színházat, amelyek általában nem okoztak csalódást, de azért azokban sem nyerte el minden darab egyformán a tetszésünket. A Feydeau-darabok általában, az Álmomban megcsaltál című vígjáték pedig konkrétan is határeset számunkra ilyen szempontból. Az alapsztori ötletes, de nem túl bonyolult, a szereplők jópofák, de nem túl szofisztikáltak, a helyzetek és a szöveg viccesek, de nem túl komplikáltak, nagy szellemi kihívást semmiképp nem jelentenek, és könnyen tudnak közhelyesek és sekélyesek lenni. Vagyis kényes egyensúly ez, ami sokszor ide-oda billen a darabon belül is, amit összességében általában a színészek mentenek meg. Ez így történt most is.

A történet napjainkban játszódik a Francia Riviérán, ahol egy gondtalan jólétben és látszólagos boldogságban élő házaspár életébe láthatunk bele. A rendkívül csinos és vonzó, első férje két évvel ezelőtti halála után milliomossá vált nő (Angéle – Gubás Gabi) és az öntelt tévéshow-műsorvezető, jóképű celeb férfi (Marc – Csőre Gábor) házassága egészen álomszerűnek tűnik. Tengeri panorámás luxusvillájuk okos otthonná alakításának utolsó lépéseinél azonban hirtelen elkezdenek összekuszálódni a szálak – minden téren. A feleség azt álmodja, hogy a férje megcsalja, ezért amint felébred, elkezd nyomozni utána. Sokáig nem jut előbbre, viszont a közönség pillanatok alatt megtudja az igazságot – így döntenie kell: a megcsalt feleségnek vagy a csaló férjnek szurkoljon? Valamint elkezdhet gondolkozni azon, hogy mennyire használ vagy árt a kapcsolatnak a féltékenység? Na és a megcsalás?

Közben feltűnik Angéle első férjének legjobb barátja (Simon – Zayzon Zsolt) is, aki csak azért siet haza a Kínából, hogy végre feleségül kérje elhunyt barátja volt házastársát, akibe évek óta reménytelenül szerelmes, gyakorlatilag miatta, szerelmi bánatában költözött a világ másik végére... A csinos feleség láthatóan fülig szerelmes jóképű férjébe, mégis időnként rövidebb-hosszabb pillanatokra elbizonytalanítja a kitartó szerelem ilyen egyértelmű tanúságtétele... És máris felmerülhet a nézőben kérdés: el lehet menni a „nagy ő” mellett másodszor is? És ha nem, akkor vajon hova vezet(ne) mindez? De mielőtt ezekbe a kérdésekbe alaposan belemerülhetnénk, máris feltűnik a csinos, agilis, bár a feleségnél kétségtelenül nem csinosabb titkos szerető (Thérése – Tóth Eszter) és annak mindenre elszánt, bár tettekben kevésbé erős féltékeny férje (Denis – Vida Péter) is. És akkor máris töprenghetnünk, hogy szemet szemét, azaz szeretőt szeretőért? Illetve: vajon ki éli túl – akár érzelmileg, akár fizikailag – ezt a szerelmi sokszöget?

De erre sincs időnk, ugyanis ahogy egy igazi Feydeau-darabhoz illik, a lelki-érzelmi összekuszálódásokat fizikai bonyodalmak is tetézik. Miközben a „szépek és gazdagok” egymás után nyomoznak és futkároznak, a ravasz építési vállalkozó (Bonneau – Nagy Viktor) és román villanyszerelő vendégmunkás kollégája (Moraru – Tamási Zoltán), a telefonról irányítható okos otthonban, az átadás előtt egyre sűrűbben és váratlanul felmerülő technikai problémákat próbálják – nem feltétlenül korrekt és áttekinthető módon – orvosolni.

Mindebből látható – és most elnézést kérek az esetleges spoilerekért –, hogy bőven van fordulat és bőven van kérdés is, amin el lehetne gondolkodni, idő viszont nincs rá, mert folyamatosan történnek és mindig újabb, „váratlan” fordulatot vesznek az események. A számtalan helyzetkomikum és a rengeteg, többnyire jó és jókor elsütött poén sem enged igazán mélyre menni, pedig igény lenne rá... De a néző kénytelen feladni, és egyszerűen élvezni a szeme előtt zajló kavalkádot, no és persze régóta hiányolt kedvencei színészi játékát. És tudja: ha önmagáért a darabért nem feltétlenül, őértük biztosan megérte eljönni és bő két órát önfeledten szórakozni. És persze az élő színházi előadás, semmilyen online, streamelt előadással nem pótolható egyedi élményéért. Feydeaunak pedig megbocsájtja azt is, hogy nemcsak a darab során felmerülő izgalmas párkapcsolati kérdéseket, hanem magát az előadás végét is súlytalanná tette.

Antal-Ferencz Ildikó

 

Antal-Ferencz Ildikó újságíró, három gyermek édesanyja. Írásainak fő témája a család, de sok más is érdekli: interjúk közismert emberekkel, beszámolók kulturális eseményekről és jótékonysági ügyekről, riportok közéleti témákról (élet- és gyermekvédelem, oktatás, hit, fogyatékossággal élők). Blogot ír Ígyírokén címmel, több interjúkötetbe írt szerzőként, rádióműsorokat szerkesztett és vezetett, valamint házigazdaként kerekasztal-beszélgetéseket és konferenciákat.

*

Fotó: MTI, Mohai Balázs

Küldés
Hozzászólások (0)
Nincsenek hozzászólások
A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez (cookie-kal) gyűjt információkat. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat / eltávolításukat. További információk