Learn then play – Erasmus

Elindult a Learn then play nevű Erasmus-projekt, amelynek keretében egy, az oktatást támogató digitális segédeszköz kerül kifejlesztésre. A folyamatos és gyors technológiai, társadalmi-gazdasági változások mára szükségszerűvé tették az oktatási kultúra megújulását. A digitális eszközrendszer válaszként született a folyamatosan megújuló társadalmi és oktatási igényekre és a fiatalabb generációk tanulási sajátosságaira. A projektben résztvevők minden szakmai tevékenységünkkel a digitális pedagógiai módszerek minél szélesebb körben történő elterjedését szeretnék támogatni. A Férfiak Klubja Non Profit közhasznú szervezet fontosnak tartja a fiatal generációk fejlődését – összefogva, közösségben a szülőkkel, gondviselőkkel, tanárokkal –, ezért vállalt vezető partnerséget a projektben.
Előzmények
A pályázat partnerszervezetei korábban számos olyan projekten dolgoztak, amelyek mobileszközöket és különféle digitális megoldásokat használnak a hátrányos helyzetű gyermekek tanulási folyamatainak segítésére. Tapasztalataik szerint a tanulási folyamat támogatására az oktató játékok és, vagy a játékosított kerettörténeteket alkalmazó megoldások igen hasznosnak bizonyultak. Bizonyos helyzetekben – nevezetesen a kifejezetten hátrányos helyzetű gyermekek számára szervezett iskolán kívüli foglalkozásokon – még erőteljesebb motivációnak bizonyult, ha a tanulási program befejezése után a gyermekeknek „szabad játéklehetőséget” ígértek. Egy közoktatáson kívüli osztályteremben 12-20 eszköz kézi vezérlése azonban mindig nagyon megterhelő feladat az oktatóknak, foglalkozásvezetőknek, különösen, hogy a „szabad foglalkozások” tartalmát is ellenőrizniük kell, ha meg szeretnék akadályozni a nem kívánt vagy káros játékokat, tartalmakat. A speciális ellenőrző alkalmazások használata megkönnyítheti a munkát, de egyik alkalmazás sem kapcsolódik automatikusan a tanulók tanulási teljesítményéhez.
A fejlesztés célja
A tanárok és a szülők (vagy gondviselők) együttműködésén alapuló, digitálisan támogatott módszertan kerül kidolgozásra a tanulók tanulási erőfeszítéseinek segítése érdekében.
A projekt során egy speciális IKT-támogató rendszerre támaszkodó innovatív módszertant fognak kidolgozni, amely:
- Lehetővé teszi a szülők (vagy gondviselők) számára, hogy az online játékidő iránti vágyat motivációs eszközként használják fel a tanulók teljesítményének segítésére;
- Megteremti az iskolák és a szülői közösségek, pontosabban az iskolai tanárok és a szülők (vagy gondviselők) közötti együttműködés kereteit, hogy heti vagy napi szinten hatékonyan együttműködjenek a tanulók tanórán kívüli tanulási folyamatainak segítése érdekében;
- Gyakorlatba ülteti a differenciált oktatás elveit az adaptív tanulási utak alkalmazásával, amelyek lehetővé teszik, hogy minden tanuló a saját tempójában haladjon a tananyaggal, gyorsan eljutva a legnehezebb szintekre, vagy több időt töltve az alapszintek elsajátításával.
Célcsoport
- Szülők (vagy gondviselők), akik nem rendelkeznek az online tevékenységek szülői felügyeletének használatához szükséges eszközökkel (és ismeretekkel).
- Tanárok, akik úgy találják, hogy a szülők bevonása az oktatási folyamatokba gyakran nehézkes, de elengedhetetlen.
- Tanárok, akik digitális lehetőségek kihasználásával is hajlandóak segíteni a tanulók jobb teljesítményét.
- Tanulók, akik jobban teljesítenek, ha személyre szabott tanulási utakat kínálnak nekik.
- Intézmények, amelyek készek az együttműködésre.
Miket hoznak létre a projektben?
- Egy mobil eszközökre optimalizált matematika és szövegértés tananyagot, amely a 8. osztályos tanulók igényeihez kifejlesztett tartalmat dolgoz fel, a PISA-tesztek feladattípusaira épül, és kiemelt figyelmet fordít a kompetenciafejlesztésre és differenciálásra (DIMAP).
- Egy digitális platformot és házi feladat ellenőrző alkalmazást (LThP Platform), mely a pedagógusok és szülők (vagy gondviselők) közötti együttműködést szeretné hatékonyabbá tenni. A tanárok az alkalmazásban feladatokat adhatnak a tanulók számára, a szülők pedig egy szülői ellenőrző alkalmazás segítségével ezen feladatok elvégzéséhez köthetik a tanulók számára motivációként adott szabad internethasználatot.
- Egy, szülőknek szóló tartalmat, mely tudatosítja a tanulási folyamatban és a gyermekek támogatásában játszott központi szerepüket és lehetőségeiket (PROPA);
- Az oktatási csomag magába foglal egy módszertani felhasználói segédletcsomagot szülők, tanárok és tanulók számára (COMMET).
- Egy adaptációt elősegítő terjesztési eszköztárat (EET).